Kundtjänst och funderingar

Det är synd att bryta ett vinnande koncept, och det får man verkligen kalla förra veckans inlägg. Jag grottade återigen ner mig i perioden i mitt liv då jag arbetade med kundtjänst. Många har frågorna varit sedan dess och vissa av dem har jag redan besvarat. Det kommer dock in fler hela tiden så jag tänkte att jag skulle gå igenom lite av det som kommit in.

Om du har frågor om kundtjänst som är obesvarade: Skicka in dem till min mail eller som en kommentar till inlägget!

Mycket nöje!

Du sa att du arbetade med kundtjänst länge. Hur länge var du aktiv och vad var det som fick dig att sluta?

Jag kan börja med tiden jag var aktiv inom kundtjänst. Det började i februari 2010 och jag slutade inte förrän november 2014. Så ja, närmare 5 års tid inom samma bransch och – för min del – även samma företag. Det känns faktiskt helt sjukt såhär i efterhand. Att jag talat med kunder om samma produkter varje dag i ett halvt decennium. Det känns verkligen inte så när jag tänker på det, men så är det icke desto mindre.

Anledningen till att jag slutade var att jag ville börja plugga. Jag hade kommit in på pedagogikprogrammet på GU och skulle tillslut göra som mina vänner. Nu var det visserligen många som redan hade studerat färdigt men jag var rätt nöjd med att ha gett kundtjänst några år innan dess. Man ska inte förringa betydelsen av att ha god arbetslivserfarenhet när man söker jobb sedan. Ja, och resten gick ju bra får man säga!

Skulle du rekommendera andra att jobba i kundtjänst?

Jag skulle aldrig uttrycka mig generellt om något jobb överhuvudtaget. Detta eftersom allting är relativt. En person kanske skulle passa alldeles utmärkt i att arbeta med kundtjänst. Andra skulle inte alls vara på samma plats. Det beror helt enkelt på. För mig var det en självklarhet att kundtjänst skulle vara ett lämpligt jobb. Det har att göra med att jag är social och gillar att hjälpa folk. För de som räds att tala med människor, särskilt arga sådana, är det inte ett bra yrkesval. Hänger ni med?

Hur mycket tjänade du på kundtjänsten?

Vet ni vad. Jag har faktiskt en policy som jag följer slaviskt och det handlar om pengar. Jag vill ogärna tala om vad jag tjänar eller har tjänat även om det nu är många år sedan. Hoppas att ni kan förlåta mig.

Fler frågor? Hör av er!